Konkurentsitihedal ärimaastikul on tipptasemel talentide värbamine kõike muud kui lihtne. Traditsiooniline kandidaatide hindamine üksnes CV-de põhjal ei anna täielikku ülevaadet selle kohta, kas kandidaat on konkreetse rolli jaoks päriselt sobiv. Sihtotsing on lahendus, mis pakub talentide leidmisel nüansirikkamat ja sügavamat lähenemist. Tegemist on meetodiga, mida kasutatakse juhtivatele või võtme-ametikohtadele sobivate inimeste leidmiseks. Interim Agentuur VVT partner ja interim personalijuht Eela Velström avab lähemalt, millised eelised sihtotsinguga kaasnevad.
Arusaam kandidaadi olemusest
Suurepäraste inimeste värbamine ei keskendu enam ammu ainuüksi kvalifikatsiooni ja kogemuste kontrollimisele. CV on loodud tutvustama varasemaid saavutusi, inimese minevikku, kuid kandidaadi tõelise potentsiaali hindamine nõuab lisaks ka tema püüdluste, väärtuste ja motivatsiooni sügavamat mõistmist. Sihtotsing on turul üha enam kasvav lahendus, mille üheks eesmärgiks ongi välja selgitada, mis inimest päriselt käivitab ja mis tal silma särama paneb.
Sihtotsing on spetsialiseerunud CV-st edasi liikumisele, põhjaliku intervjuu ja teiste hindamismeetodite läbiviimisele, selgitamaks välja kandidaadi mitmekülgset sobivust kõrge panusega juhtivale ametikohale. Ehk teisisõnu: kui CV puhul on tegemist korralikult vormistatud professionaalse fassaadiga, siis sihtotsing astub fassaadist sügavamale ning süveneb üksikisiku isiklikest ja ametialastest püüdlustest ja motivatsioonist arusaamisele ning oskustele, mida CV abil tuvastada ei saa.
Oleme kõik kuulnud lugusid, kus äsja värvatud inimene lahkub töölt organisatsioonikultuuri ja väärtuste sobimatuse tõttu. Just seetõttu on lisaks kompetentside ja motivatsiooni hindamisele sihtotsingu eesmärgiks märgata ja saada aru, kas uus inimene sobib ka oma maailmavaatelt ning isikuomadustelt meeskonda. Arusaadavalt nõuab taoline lähenemine ressursiinvesteeringut, kuid vastutasuks saab organisatsioon selge arusaamise kandidaadi sobivusest ning kindlustunde mitmel rindel: sulle leitakse inimene, kes vastab ettevõtte vajadustele mitte ainult oma oskuste, vaid ka kultuuriliste väärtuste ja isikuomaduste põhjal.
Haardeulatuse laiendamine ja väärtuslik ajasääst
Avalikud töökuulutused toovad kohale kandidaadid, kes on ise aktiivselt tööd otsimas. Juhtivad ametikohad nõuavad laia vaatenurka, strateegilist lähenemist ja pikemat ettemõtlemist. Arvamusuuringud näitavad, et 50% inimestest mõtlevad töökoha vahetusele, isegi kui nad aktiivselt uut ametikohta otsimas ei ole. Sihtotsing laiendab organisatsiooni haardeulatust potentsiaalsete kandidaatide tuvastamisel, leides üles ka need inimesed, kes ei pruugi aktiivselt uut tööd otsida, kuid on uutele võimalustele kas praegu või tulevikus avatud.
Teenus annab organisatsioonile ligipääsu talentidele, kes ei pruugi traditsiooniliste värbamiskanalite kaudu nähtavad olla ning kellega organisatsioon ilma sihtotsingu teenust kasutamata kokku ei puutuks või ühendust võtta ei suudaks. Sihtotsingu abil suureneb vestlusele tulevate kandidaatide kvaliteet, kuna tööpakkumine jõuab personaalse suhtluse kaudu turu parimate professionaalideni.
Tänasel tööjõuturul, kus majandusolukorra tõttu on toimumas koondamised, võib värbajale tunduda rõõmustav see, et töötajaid on liikumas ning konkursil osaleb palju kandidaate – miks siis sihtotsingu abi kasutada, küllap leian isegi sobiva inimese? Siinkohal tasub kaaluda sama mündi teist poolt – palju kandidaate tähendab alati palju tööd ja ajaressurssi CV-de läbivaatamisel, kandidaatidega suhtlemisel, eelvestlustel ning tagasisidestamisel, kuid ei pruugi tähendada rohkem häid kandidaate. Sellest küljest vaadatuna ei tundugi 400 kandidaati värbamiskonkursil kuigi atraktiivne…
Oskused ja teadmised on jäämäe tipp, otsustamiseks on vaja rohkem teavet
Organisatsioonid mõistavad vajadust juhtide järele, kes ei oma ainult vajalikke tehnilisi oskusi, vaid ka suurepärast suhtlemis- ja kohanemisvõimet. CV toob küll esile suurimad saavutused, kuid ei suuda anda ülevaadet kandidaadi teistest omadustest, sh kommunikatsiooni-, koostöö- ja muudatuste juhtimise oskustest. Juhtivpositsiooni puhul on eelmainitu samaväärselt olulise tähtsusega. Õnneks saab sihtotsingut läbiviiv konsultant neid oskusi värbamisprotsessis otsida, tuvastada ja testida.
Mainimist väärib ka fakt, et sihtotsingule spetsialiseerunud välise värbaja kaasamine ei tähenda kaugeltki seda, et talenti otsival organisatsioonil oleks strukturaalselt puudujääke või et ei saadaks ise hakkama. Vastupidi: sihtotsingu teenuse kasutamine tõstab ametikoha “hinda” ning näitab, kui oluline on organisatsiooni jaoks õige inimese leidmine ja kõnealune positsioon ise. Sihtotsing kui mõjus värbamisprotsess annab organisatsioonile värske vaatenurga koos tööriistade ja metoodikatega, mis aitavad hinnata kandidaadi isiksuslikke ja väärtuspõhiseid omadusi, mis on juhtivatel rollidel üha kasvava tähtsusega. Ning kõigele sellele lisaks aitavad välised otsingupartnerid parimal võimalikul viisil tutvustada värbavat ettevõtet, panustades sel moel kliendi kui tööandja brändingusse.
Meetod, mis toob majja parima
Sihtotsingust on saanud asendamatu tööriist organisatsioonidele, kes puutuvad kokku tippjuhtide värbamisega. Tõsi on see, et kui soovid endale parimat inimest, tuleb panustada tema otsimisse, kas omal käel või partneri abiga. Sihtotsing aitab sul:
- laiendada oma värbamishaarde ulatust;
- mõista kandidaate sügavamal tasandil;
- säästa otsingule kuluvat aega;
- kaardistada talentide sisemist motivatsiooni, maailmavaadet ja käitumismustreid;
- aru saada potentsiaalse kandidaadi kommunikatsiooni- ja koostööoskustest;
- leida organisatsiooni kultuuriga sobituv inimene;
- tagada, et ettevõtte visiooni ja uue juhtivrolli vahel on sobivus pikaks ajaks;
- panustada tööandja brändi tuntuse suurendamisse.
Kasutades tippspetsialisti leidmiseks sihtotsingu teenust, võtab organisatsioon endale appi strateegilise partneri, kes aitab kaasa erakordsete inimeste leidmisele. Ettevõtted teavad, et välise partneri valikul on olulisim hea koostöö ja sellest tekkiv sünergia ning just seetõttu pöördub iga teine Interim Agentuur VVT teenuseid kasutanud klient järgmise vajaduse kerkides taas meie poole.